Saturday, October 3, 2009

~OREO CHEESE CAKE MY 2ND TRY~

spt yg aku janjikn..aku nak cerita psl 2nd try aku buat oreo cheese cake aku tu kn..
so di sini aku nak tunai kn janji ku itu..
sabtu (26/9) aku bgn awal sikit dr biasa..
ye la..kata nak buat cake kn...
dah mlm tu aku nak blk uum...
so gigih la aku buat..sbb nak bg kwn2 ku kt uum ni rasa..

kalau ikut kn raya hari tu aku nak buat dah..
konon nak berlagak kt sedara mara aku yg aku terer buat kek..
hahaha..gila poyo la kau ni shikin oiii..
ekceli nak bg depa rasa la..blk kpg kn sedara mara ramai..
or sedara dtg rumah ke blh la bg mkn..
tp mak aku x bg pulak...
pd hal masa 1st time aku buat dulu dia yg beria ckp srh buat time raya...

aku frust sikit di situ..
tp hari2 la aku dok bising kt mak aku nak buat kek ni..
gila bosan nak melayan pe'el ank nya yg beria nak buat kek..
so dia on kn saja..
wahhhh...suke..suke..
so jumaat tu pi tesco aku cari la bhn yg diperlukn...
juz beli cream cheese..butter..susu pekat manis n tolurr sj..
sbb bahan yg lain2 still ada lg kt rumah...

pg sabtu tu dlm pkl 11am camtu aku baru start buat..
gigih la aku kt dapur tu sorg...
dr A sampai Z okeh i buat sorg2 tau..
x dak helper..huhuhu..kalau ada helper pn nnt aku halau jugak..
sbb aku ni jenis nak buat sorg2..
tp masalah aku ari tu adalah sukatan..
ari tu buat ada gak mak aku dok monitor..
yo la dia pandai la nak agak2 kn..
aku ni x reti la nak agak2 berapa gram ni semua..
kekdah nya kejap2 aku call mak aku yg dok bz meniaga..
hahahaha..
tp dia pn dah lupa..so mmg aku hentam sj..ikut agak2 aku pulak...

ssh jugak buat kek ni x dak helper tp best..
sbb aku dpt belajar dr mula sampai abis la..
x dak la ssh sgt rupa nya nak buat oreo cheese cake ni..
cuma nmpk kelam kelibut sket sbb aku sorg2 kn..
eh berapa kali la aku dok stress yg aku dok buat sorg2 ek???
hihi..

hmm nak tgk x rupa kek aku kali ni mcm mana???
cntk tauuuuu...
jeng...jeng..*mcm la suprise sgt kn??*


without flash..

with flash..

dah dipotong..

owh i like to move it.. move it..
hahaha..gilo..
aku menjadi kreatif sket kali ni...
apa yg krestif nya???
cuba hang pa banding kn cheese cake aku yg 1st dgn kali ni nya..
ada perbezaan sket kn tang layer atas skali ni..

ok kali ni aku buat lebih teratur n kemas..
aku susun oreo tu cntk sket..
x berterabur cam 1st try ari tu..
yg layer ats tu aku buat mcm ni..
aku tumbuk bg hancur oreo2 yg balance tu..
lps tu aku campur dgn doh utk layer ats tu..
sbb tu dia jd cmtu..
cntk sket..
nmpk menyelerakan x???
x abis2 la dok puji diri sendiri aku ni...
ngee...

owhh di sini aku serta kn sekali resepi kek ni..
kot hang pa nak try kn..
ye la kata musim open house..
blh buat bg tetamu rasa..
lps tu kena puji melambung sampai bulan..
hahahahahaha..
aku comfirm la akn menjadi..
sbb aku yg x reti masak ni pn menjadi aje kek aku tu..

resepi oreo cheese cake

bahan2:


A: 500gm cheese cream, 100gm butter, 70gm gula halus, 100gm susu pekat manis..

B: 10 biji kuning telur , 1 sudu teh lemon oil/ essen vanilla..

C: 180gm tepung gandum, 30gm tepung Hoen Kwee..

D: 10 biji putih telur, 1 sudu teh krim of tartar, 100gm gula halus..

E: 3 bungkus biskut oreo (biskut sj)..aku guna 2 suku bungkus pn dah cukup...

cara membuat:

1. pkl bhn A hingga kembang..then masukkan bhn B dan gaul sampai sebati..lps tu campur bhn C sikit demi sikit n kacau sampai sebati...

2. pkl bhn D sampai kembang.. then kacau kn ke dlm no 1..

3. sediakan loyang 4 segi yg dah disapu n dialas dgn kertas minyak... bahagikan no 2 kpd lima bahagian..kukus dlm loyang layer by layer..susun biskut oreo di atas permukaan lapisan slps setiap lapisan telah masak...

hmm ni aku salin bulat2 ikut resepi yg aku ambik tu...
kalau nak tkr ikut kreativiti sndri pn blh..
mcm aku x guna pn kertas minyak tu semua...sapu loyang dgn butter sj..

hmm blog aku ni dah rupa blog resepi lak..
gigih aku blajar msk skrng ni..
hihihi..
ada apa2 makna ka???
tuttttt...
sj bergedixx sebentar bersam shikin..
diakhiri dgn muka tuan blog and chef yg prasan chumill..


comel la konon???

No comments: