Sunday, September 20, 2009

MY MARBELES SOTO AYAM

before blk cuti raya selasa lps aku dah plan blk ni nak buat soto...
lama dah ngidam nak buat soto ni..
gigih aku google resepi kt internet...
bila jumpa aku salin lak resepi tu dlm kertas..
ye la..x kn nnt nak pi beli bhn2 n nak msk nak buka lap top lak..
so kasi salin utk mudah kn kerja aku...

selasa tu sampai penang terus pi chowrasta market..
bila mak aku tanya nak mkn apa utk berbuka laju ja aku jwb soto..
aku volunteer diri nak masak...
so pi la cari bhn2..
bhn2 dia sng je nak cari...

ptg tu aku n mak aku bertungkus-lumus kt dapur..
nk buat soto maka nya kena ada begedil..
begedil ni dah la ssh nak buat..
aku la kena gentel itu ubi...kasi comel2..
aku buat begedil kosong je..
sbb dah kata soto tu nnt ada ayam kn..
bwh ni la rupa soto aku..



sdp x hang pa tgk???
rasa nya sama la dgn rupa nya..
mmg sodap nak mati..
ni bkn aku ckp ye tp abah aku yg ckp..
siap esk tu dia srh buat lg..
mmg terbukti la kn..
kombang semangkuk aku..hihihihi..

spt biasa mak aku mesti la tlg2 aku jugak..
harap aku sorg mmg terkontang-kanting la i..
hihihihihi..
1st time jugak kt rumah aku ni buat cili kicap kisar..
before ni x tau nak buat mcm mana..
sekarang dah tau hati adalah suka..
sbb lps ni blh buat lg dan lg..

bwh ni resepi nya...
aku ambil dr myresepi.com...
tp aku nya soto ni x dak nasi impit..
sbb aku prefer mkn dgn bihun...

Bahan-bahan:

  • 1 ekor ayam - direbus
  • Sup Bunjut ADABI
  • B.merah, b.putih, halia - ditumis
  • Nasi impit ADABI - rebus je yg plastik
  • Suhun - digoreng
  • [Hiasan]
  • Bawang goreng
  • Daun Bawang
  • Daun Sup
  • [Bahan kicap]
  • 20 batang cili padi
  • 2 ulas b.putih
  • 1/2 cawan kicap manis

Cara-cara:

  1. Buka sup bunjut dan kisar/tumbuk isinya. Utk memberikan lebih rasa. Kalau tak suka tak payah le bukak tp nanti rase cam kuah sup ayam je.
  2. Tumis b.merah, b.putih, halia sehingga kuning dan naik bau. Kemudian masukkan le air rebusan/stok ayam yg direbus tadi. Kalau suka masukkan kentang dan tetulang ayam. Kuah soto siap. *Jangan lupa masukkan sup bunjut yg telah ditumbuk td.
  3. Ayam yg direbus td, digoreng dgn sedikit gaulan kunyit/garam.
  4. Selepas goreng, carikkan ayam mcm gambar di atas. Ayam carik siap.
  5. Untuk kicap pula, kisar semua bahan kicap dan ratakan.
  6. Untuk resipi bergedil pula, sila ke sini *Saya menggunakan resipi bergedil yg same cam kat link ni.
  7. Lastly, tuangkanlah kuah ke atas nasi impit, suhun yang telah digoreng dengan bergedilnya.
  8. Dan hiaslah soto dengan carikkan ayam diatasnye bersama-sama bawang goreng, daun bawang dan daun sup.

sempena nak raya ni blh la try buat..
kot sapa2 nak buat open house ke kn..
dijamin sodapp...
kalau ikut resepi ni la..
selamat mencuba uollss..
daa..

No comments: