Thursday, August 25, 2011

~ragam terawih~



ramadhan kali ni alhamdulilah ada banyak perubahan kat aku..
syukur alhamdulilah...
paling penting aku rajin berterawih kat mesjid nun...
ramadhan yang paling bermakna untuk aku...
kalau tak bab terawih ni la paling aku liat tetiap tahun...
sebab lps bebuka mata bagai ada gam kena tarik untuk tidoq..
but not for this year!!!
rasa best and tenang...

ok tu bukan main issue yang aku nak kupas..
*wahh feeling kupas bawang kah iolls ni???*
aku nak cakap sikit pasal ragam2 manusia yang pi mesjid ni haa...
best ok tengok sampai kadang2 aku senyum sorang2...

#1 bergaya macam nak pi kenduri or jenjalan
ewahhh class kau kan jah berfesyen macam kan ada nak buat fashion show kat mesjid tu..
kebanyakan budak2 sekolah yang aku rasa upsr pon tak lepas lagi...
pompuan la kan...
pakai baju liplap2..kaler striking2..
tudung dia lilit2 macam yuna..
sempat kan...mak depa tak pelik ka awat anak dia melawa sangat nak pi mesjid??
haii dik nak mai terawih ka nak apa ni???
niat kasi betoi naa lenkali...

#2 bercinta tikar sejadah ghupenye kau dik non
eh kepochi jugak kan aku ni..
aku pon sama kena betol kan niat la gitu..
sebab pi terawih ke nak skodeng orang hah???
eh tapi depa yang nak tunjuk kan..
merasa la aku buat bahan update blog...
kijamm nyewww ahkak nieww!!!!!
heeeeeee....

ok budak2 ni melawa sakan bukan apa...
depa melawa sebab mana tau boleh jumpa tulang rusuk depa kt mesjid kan...
baguih la tu jumpa jodoh kt mesjid feeling drama cinta tikar sejadah sikit...

yang aku perati kan budak2 pompuan ni...
depa suka kumpul kat belakang ruang solat wanita...
lepas tu dok la terintai2 budak laki yang masuk masjid..
budak2 laki yang baya depa je la..
1 sekolah may be...
lepas tengok nanti gosip2 la kan...
hehehehehehe lawak tau kalau tengok..
ala semua budak pompuan macam tu kot time nak membesau..
aku pon penah tapi tak pernah la melawa nak pi mesjid..
aku pi mesjid pakai baju tidoq..tak pon kelawaq ajo...
sonang dan selesa bangettt....

lepas tu nanti lepas terawih pi dating tepi mesjid la...
belakang mesjid la...
ewah kau gatal bebona...
ahkak zaman sekolah rendah tak dok pikir nak bercintan cintun lagi tau..

#3 try2 tawaf masjid sambil jalan dengan langkah paling slow
sobab nye budak2 laki suka lepak belakang masjid...
hari tu masa aku nak balik rumah lepas terawih lalu belakang masjid tengok ada 2 budak ni..
amboi kemain slow jalan eh...
nak tunggu org 'swit' eh dik...

#4 aku tak paham kenapa ada manusia bila saf depan dia kosong dia buat dek ja
eh kau ni buta eh???
ramai ok perangai macam ni...
biasa nye kalau saf depan kita kosong kita la gi penuhkan kan..
dah kata nye saf tu depan kau...
tapi rupa nya ramai manusia bahlul kat situ..
depa boleh buat bodoh kan..
dah la orang ramai..
aku geram sangat last2 aku yang dok tepi ni terus pi ke depan..
syok pa dok depan sebab kipas ada depan muka...
hahahaha...

1 lagi hal perangai jenis manusia yang susah nak rapat kan saf...
amboiii biasa dia tau..
kaki tu pakai gelang emas berat 80 kilo ke sampai susah nau nak gerak mak cik???
aku ada la beberapa kali dok sebelah mak cik ni kalau kat saf depan..
mak cik dia akan letak beg dia depan dia la..
kalau time nak rapatkan saf dia mesti kalau boleh tak nak ganjak ok..
nak stay situ je..
takut beg dia lari gamak nya...
geram aku tau..
orang rapatkan saf belah kanan kan tapi baru ni dia pi tarik aku rapat kt dia..
belah kiri..
lepas tu panggil org belakang masuk..
masalah nya space kt situ kecik sangat..
kalau budak2 muat la kot masuk...
masa terawih tu aku rapat kan belah kanan dia tengok aku ok..
tengok tak agak2...
amboiii tak puas hati kewww mak cik????
kalau dia rapat kan pon selangkah je bukan nye jauh nau dari beg dia..
haih tak paham aku....

#5 kalau kau nak buat jejak kasih sila pi dok belakang ye..
ada sekali tu lepas 8 rakaat ada la makcik2 depan ni dia nak balik la..
tapi gigihhhh sangat nak salam cium pipi makcik cerita di atas..
kawan lama kot..
tapi agak2 la time tu tok imam dah start solat tapi saf pompuan dok celaru lagi sebab manusia2 ni..
haih tolong lahhhhhh orang nak solat la bukan nak tengok drama rtm kau tu...

#6 mak cik pemalas
amboiiii aku ni perati habis semua nohhh...
hahahahahahahahahaa....
ni sebab dia dok sebelah aku..
aku tau la kan...
masa dok imam dah start terawih untuk rakaat ke berapa entah..
mak cik dgn kawan dia boleh duduk lagi buat relax..
siap sembang2...
imam dah masuk surah fatihah baru nak bangun solat...
eiii perangai apa la ni..
kalau rasa tak larat nak rehat jap pi la dok kat belakang kan...
cuba la tunjuk teladan baik sikit kat budak2...

ok tu ja ragam yang aku nampak setakat ni...
macam2 kan...
penat mata nak nak tengok...
kadang2 tu buat aku tak kusyuk sebab dok stress pikir saf tak rapat...
hahahahaha...
bengong kan??

ramadhan dah nak labuhkan tirai...
kejap gile kan puasa tahun ni...
tup2 dah last week of ramdhan...
semoga semua amalan kita di bulan mulia ini diterima Allah...
amin...




sekian tazkirah daripada calon ustajah pilihan anda..#tddmka

No comments: