Tuesday, June 23, 2009

AKU MEMASAK<------SILA TERKEZUTTT

heh terkejut x tgk tajuk entry ni????hihihihi....jgn x caya lak aku ni ada la jugak skill masak-memasak ni..even benda yg sng totap dikira aku masak right??benda ni dlm last week or last 2 week gitu..baru hari ni gedik2 nak story kt korang..biasa la aku ni sentiasa lembab bab2 update blog..story cousin aku kawen pn aku x buat lg...keji dkt blog sendiri..hihihi..bkn apa....aku mls nak upload pic la...

ari tu masa kuar dgn yati pi prangin mall tetiba teringat yg aku kempunan nak mkn speghetti..then idea lain dtg...teringat lak nata de dadih yg aku slalu dok mkn kt uum...so meluru ke giant beli la bahan2 semua...guna duit gaji sendiri...hihihi..kira nak bg family mkn la...

dah beli tu bkn leh terus buat..aku tunggu weekend dulu..kira 1 family aku ada baru la igt nak buat..so ptg ahad bersamaan 14 jun,aku pn gigih la buat nata de dadih tu kt dapur..sesekali cik kuntum dtg menyebok..berpeluh-peluh la sbb dapur aku panas sket..yo la x ado kipas kt dapur nun...rupa nya x dak la ssh sgt nak buat dadih ni..sonang ajo...kacang gitu...

aku buat nata de dadih perisa coklat sbb aku suka coklat..aku buat sepeket tu...mmg byk la..org buat niaga blh kot..mak aku kata awat x buat separuh dulu...masalah nya anak dia ni jenis yg ikut sukatan betul2...hihihi..maklum la org x reti masak ni selalu ikut step2 nak masak yg ada kt packaging bulat2...so aku ni pn ikut la...siap sukat2...

apsal aku panggil nata de dadih???sobab nya aku letak nata de coco dlm dadih aku tu..baru la sodapp sket...ni semua gara2 ada student uum dok jual benda ni..so aku pn nak try la..kalau dadih kosong tu aku x berapa nak lalu...

bahan2 nya???serbuk dadih segera yg berlungguk di pasaran tu..hang pa nak perisa apa ikut la selera masing2 yo..byk flavour ada...susu cair 1 tin...gula...dan nata de coco la..aku suka perisa laici so aku beli la yg laici tu..dadih ni patut nya lg sedap kalau letak dlm cup2 kecik tu..masalah nya aku pn lupo beli so kita letak ajo dlm bekas2 yg ada...gini la rupanya...


rupa dlm bekas..

bila sudah dipotong..

x berapa nak molek la rupa nye...cam geli2 ja kn tgk..tp rasa dia sgt marbeles ok..hihihi...*x malu msk bakul angkat sendiri*...aku letak dlm 2 bekas...kalau nak elok n x geli2 jubur sila la letak dadih ni dlm cup...baru nmpk nice..dah letak dlm bekas ni ghupe agar2 ja...mak aku siap pass2 kt rumah mak lang aku,tok aku n pak long aku sbb byk sgt..plus my mak said blh buat raya nnt...hihihi...

dan mlm tu mak aku srh aku masak speghetti pulak utk dinner...lps maghrib aku kembali bertungkus-lumus di dapur sorg2...ponat aku...berpeluh-peluh balik..dah la x mandi mlm pn..hihihi...tu yg aku masak sedap sbb ada perasa tambahan...ngee...

nak sng guna la sos speghetti maggi punya...yg jual dlm packet2 tu..x payah nak tumis bawang la garlic la...ni utk org yg slalu bz la..cam aku ni...hahhahahhaha...pd hal sbb nak jimat...yo la nak beli prego tu sampai rm9++..mak x mampu nokss....*kedelut punya psl*..bahan2 lain..speghetti...beli la daging yg dah siap cincang...aku ari tu beli trus daging kisar saudi..sonang....and kalau nak best sket beli la cendawan yg da siap potong...ni semua kerja org yg x suka menyusah kn diri...aku la tu kn...dan hasil nya not bad...


speghetti shikin...

hmm rasa dia x dak la sesedap kalau guna sos prego...nama pn maggi dan murah kn..so terima la seadanya...hihihi... perencah sos maggi ni igt kn sikit la sbb dia kata 1 packet utk 4 org gitu..aku pn beli 2..sekali 1 packet pn dah cukup..byk ok...sekian sesi masak bersam cik shikin...


tukang masak aka chef shikin...








nota bonts:nasi pn den x tau masak lg terus advanced buat speghetti..hikss..

3 comments:

IxoR@ said...

Sesekali masuk dapur utk memasak...wah, hasilnya....membanggakan.

Tak gitu ?

:D

mrs.edy said...

best je nmpak..
nk jgk??

mishungu said...

sis ixora~hahahahaha...betoll tu sis..mmg membanggakan...ngee..





mrs.edy~mmg best..nak???
wat la sndri..hihihi..
sng je tau..
nnt leh bg mr.edy lak mkn..